SLOUČIT MŠ SE ZŠ?

Vydáno: 5.2.2007 (3834 přečtení) | Téma: Základní škola

Když jsem psal naposledy o mém návrhu sloučit výprachtickou základní školu s mateřskou, nastínil jsem důvody, proč si myslím, že provoz jednoho subjektu bude pro obec i školy ekonomičtější.


  1. Více peněz ze státního rozpočtu.
  2. Úspora na platech zbytečné duplicity pracovníků (školník, vedoucí školní jídelny, ekonomka, zpracování platů apod.).
  3. Úspora na administrativě obou subjektů.
  4. Využití těchto úspor v materiálně technickém vybavení školky i školy.


Již v měsíci říjnu jsem měl slíbeno na odboru školství MěÚ Lanškroun (P03) vypracování finančního rozboru, ale volby (předkládat takto důležitou věc končícímu zastupitelstvu nemělo smysl) a závěrky na konci roku posunuly její vypracování až na leden 2007. Tím jsou ale k dispozici výsledky za celorok. Požádal jsem také po dohodě se starostou obce pracovnice odboru školství paní Krejčovou (vedoucí odboru) a paní Pirklovou (rozpočtářka), zda by rozpočet obou škol nepřijely do Výprachtic osvětlit osobně. Díky jejich ochotě mohlo proběhnout druhé kolo debaty, tentokrát na pracovním zasedání zastupitelstva ve čtvrtek 25. ledna. Čísla, která pracovnice odboru školství s sebou přivezly, jsou jednoznačná:


Předběžný rozpočet 2007:

  1. MŠ nevyčerpá ze státního rozpočtu částku 169.268,– Kč.
  2. ZŠ chybí (ze zákona musí doplatit obec ze svého rozpočtu) 114.696,– Kč.


Argumenty pro sloučení:

  1. V případě sloučení bude MŠ zachován normativní počet zaměstnanců (nyní se krátí).
  2. Lze snížit počet provozních zaměstnanců.
  3. Bude stačit jedna vedoucí ŠJ.
  4. Ušetří se za vedení účetnictví a mzdové agendy.


(Zdroj: Odbor školství MěÚ v Lanškrouně)


Když se na čísla z předběžného rozpočtu podíváme, dojdeme k následujícímu závěru – před sloučením obou škol ze 170.000,– Kč neuvidíme nic, protože nenávratně zmizí ve státním rozpočtu a obec doplatí 115. 000,– Kč (za rok 2006 MŠ vracela asi 110.000,– Kč, obec škole doplácela 60.000,– Kč). Pokud obec škole svůj příspěvek ponechá, jsme na neuvěřitelných 285.000,– Kč nárůstu. Po přičtení úspor za zbytečné výdaje dvou subjektů cca 40.000 – 60.000,– Kč (přesná čísla zná pouze ředitelka MŠ) se dostáváme na částku asi 350.000,– Kč za rok 2007. Každým měsícem otálení tak přicházíme asi o 30.000,– Kč.

Takto ušetřené peníze ze státního rozpočtu můžeme investovat do nových učebních pomůcek a materiálního vybavení školky i školy, na různé řemeslnické práce a opravy. Obecní rozpočet na provoz tak zůstane na nezbytné vybavení tříd novými lavicemi, didaktickou technikou apod.


Ještě se musím zmínit o nejčastěji frekventovaných argumentech proti sloučení, které zazněly od některých zastupitelů:

  1. Ředitel sebere peníze na platy zaměstnancům školky a „přeleje“ je do školy.
    V době, kdy školka vrací 170.000,– Kč a sama se o tyto peníze připravuje, je to pro mě nepochopitelné. Samozřejmě v současnosti půjde více financí z úspor do ZŠ, která je v deficitu, ale stále zbývá poměrně velký rozdíl, který se rozdělí mezi všechny součásti jednotného subjektu, takže naopak i zaměstnanci MŠ by si měli polepšit. A jak správně podotkla paní Krejčová, tuto „škodolibost“ ředitele by při čtvrtletní závěrce okamžitě v Lanškrouně viděli a ředitel školy by byl přes zřizovatele (starostu) sankcionován. V budoucnu může nastat situace, že naopak bude málo dětí ve školce, pak se tok peněz otočí.
  2. Ředitel sebere školce peníze na provoz a ta nebude mít na hračky a pastelky.
    To by udělal jenom ředitel – blázen. Mohu se zaštítit praxí, kterou máme nastavenu se školní družinou. Rozpočet ŠD je stanoven předem na celý rok a o jeho čerpání se stará pouze vedoucí vychovatelka (paní Nožková). Jestli si z něj koupí novou televizi nebo krabici pastelek je plně v její kompetenci. Stejně tak ve školce si o rozpočtu bude i nadále rozhodovat ředitelka. A pokud rozpočet nezmenší zřizovatel, není důvod, aby ho krátil ředitel celku. Ten naopak hlídá, aby se dostalo na všechny součásti přiměřeně stejně.
  3. Nikde spojení MŠ a ZŠ nefunguje.
    Toto je naprosto subjektivní tvrzení, které nemá opodstatnění v mé zkušenosti. Já naopak znám subjekty, kde spojení MŠ a ZŠ funguje bezproblémově na principu spolupráce. Všechno je v lidech a jejich charakterech. Podle mého, tam kde se lidé chtějí domluvit a spolupracovat, tam problémy nejsou.
  4. Ředitelka MŠ si nebude rozhodovat o platech učitelek a provozu školky sama.
    Platy státních zaměstnanců jsou stanoveny katalogem prací, tarifem a délkou praxe – tedy zákonem. S tím žádný ředitel nic neudělá. Tyto peníze se vyplatit musí. Jediné co může ovlivnit jsou tzv. nadtarifní složky – příplatky a mimořádné odměny. Mým zájmem je, aby si o tomto rozhodoval každý vedoucí pracovník sám. Tak, jako o školní kuchyni a jídelně rozhoduje její vedoucí, tak o školce si bude nadále rozhodovat její ředitelka.
    Ani ředitelka o svůj plat nepřijde. Podle nového zákoníku práce je příplatek za vedení nastaven do skupin a odlišen procentuelně. Skupina se pro ředitelku měnit nebude, protože bude začleněna do „vyšší“ organizace a procenta není důvod měnit, když peněz bude po sloučení dostatek (při nedostatku přicházejí o příplatky všichni, včetně vedoucích pracovníků i ředitele – kdyby tomu bylo jinak, opět zasáhne odbor školství při kontrole závěrky). Naopak jí ubude plno papírování a hloupé a leckdy zbytečné „úředničiny“, která zabírá neskutečně mnoho času.
    Pokud má být řízení školy a škola sama efektivní, musí si každý vedoucí pracovník svůj „úsek“ vést sám. Rád podpořím a „zaplatím“ člověka, který má plnou zodpovědnost a hlavně je samostatný v rozhodování. A to se vším všudy, tedy i s rozhodovacími pravomocemi.
  5. Bude se propouštět.
    Nebude. Není kdo. Škola bude mít nárok na tři kuchařky – ty tam jsou (1 MŠ + 2 ZŠ) a provozní zaměstnanci mají tolik práce, že by jsme se bez nich neobešli. Naopak uklízečkám práce přibyla postavením šaten a sociálních zařízení u tělocvičny. Počet učitelek a učitelů je dán počtem dětí a učebním plánem, takže ani tam se nic měnit nebude.
    Pouze budou ukončeny pracovní poměry s externími pracovníky, kteří zajišťují práce, jež jsou v náplni práce zaměstnanců stávajících (účetní MŠ, vedoucí školní jídelny MŠ, PaM).


Můj závěr – sloučení škol bude mít ještě větší finanční přínos než jsem původně očekával, zlepší se efektivita administrativní práce, zaměstnanci pracující u obou subjektů budou mít pouze jednu smlouvu, kuchyně nebude objednávat, fakturovat a vyskladňovat nadvakrát stejné komodity atd. atd. Jak se domluví ředitelé MŠ a ZŠ je pak pouze na nich.

Škola může být pouze tak dobrá, jak jsou dobří lidé, kteří v ní pracují.


Související články:


Komentáře:








Kontrolní obrázek

Opište kód z obrázku


Pravidla a možnosti formátování:

  • Nepoužívejte HTML značky, stránky podporují formátování Texy!. Například nový odstavec získáte 2x odřádkováním, citace započněte znakem >, odkaz: "text odkazu":odkaz, **tučně**, *kurzíva* .
  • Adresy začínající na http:// budou automaticky převedeny na odkazy.
  • Na předchozí komentáře odkazujte zápisem [2].
  • Povinné údaje jsou označeny *.