DOTAZY

DOTAZ:

Dobrý den,

tak máme v obci krásné nové „autobusové nádraží“. To je sice moc hezké, ale ještě hezčí by bylo, kdyby skutečně plnilo svoji funkci a autobusy na něm zastavovaly častěji a lidí vystupovalo více a ne, aby zelo prázdnotou a autobusy zde byly většinu času pouze odstavené, jako tomu je nyní. Jenomže to by autobusy, které obsluhují naši obec musely plnit veřejnou službu. Autobus nebo vlak používáme k cestám do škol, za prací, kvůli jednáním na úřadech, návštěvám u lékařů, za zábavou, ale i k dalším účelům. Tudíž je nutné vnímat dopravní obslužnost jako veřejnou službu, která uspokojuje přepravní potřeby občanů, což se o autobusovém spojení z/do naší obce řici nedá. Ale cestování není jenom o tom, že lidé dojíždějí pouze do nejbližsího města do školy, do práce, případně k doktoru a k řezníkovi pro maso. Lidé musejí často dojíždět i do vzdálenějších míst a to se následně týká i vytváření cestovního ruchu. Proto je také nutné, aby spojení v blízkém městě navazovalo na ostatní regionální a dálkové spoje, ať autobusové nebo vlakové. V našem kraji se pro dálkové cesty používá zejména spojení vlakové. Jízdní řády vlaků v okolních městech (Lanškroun, Jablonné nad Orlicí, příp. Štíty) se mění každoročně a to celkem významně, ovšem autobosové spojení s naší obcí se nezměnilo za 20 let téměř vůbec, naopak některé spoje byly zrušeny. Takže se často stává, že přijedeme autobusem do blízkého města a zjistíme, že nám před 5 minutami ujel vlak a další jede nejdříve za hodinu či naopak přijedeme vlakem, a když přicházíme k autobusovému nádraží, nečastěji v Lanškrouně, tak vidíme ujíždějící autobus, pokud máme štěstí a přijeli jsme odpoledne, máme naději, že nám za tři hodiny pojede další autobus, ale pokud je již večer, musíme zjistit, zda je sudý týden a pokud máme hodně velké štěstí, počkáme si do půl 11. Regionální spoje objednává u dopravců kraj, který tyto spoje dotuje, kraji své požadavky vyjadřuje daná obec a ta zase uspokojuje přepravní potřeby svých občanů. V této obci, potažmo celém pardubickém kraji tyto základní aspekty veřejné dopravy silně váznou a zaostávají. Často zaznívají názory, že v dnešní době se na vsi prostě bez auta neobejdete. Omyl. Současný trend je opačný, v jiných krajích ČR a ve státech na západ od naší republiky se snaží „vyhnat“ lidi z aut a přilákat je do veřejné dopravy a to tím, že je pro ně dostupná, levná, spolehlivá, rychlá a z dalšího pohledu také ekologická, v pardubickém kraji je tomu ale naopak. Je sice fajn, že krajem prochází železniční koridory, ale navazují síť vlakových a autobusových linek je značně nedořešena. Pak si ale místní obce a krajští radní nemohou stěžovat na malou návštěvnost turistů. Nefunguje zde žádná koordinace dopravy, což je velká chyba a bylo by dobré se nad tímto zamyslet. Protože pokud zde autobusy budou jezdit v naprosto nevyhovujících časech a to ještě třikrát denně a o víkendu téměř žádné nepojedou, nebudou navazovat na další spoje ve větších městech, nemůžeme se pak divit tomu, když vidíme projíždět sice krásné nové moderní a velké autobusy, ovšem téměř prázdné. To skutečně místní lidé dají přednost autům, protože pokud se chtějí někam dopravit, tak jim nic jiného nezbývá a ze strany turistů je nezájem navštívit tento kraj.

Autor dotazu: Mladý občan, zadáno: 14.11.2010 - 21:30

ODPOVĚĎ:

Dobrý den mladý občane. Děkuji za Váš dotaz. Vím, že autobusů v naší obci jezdí málo a pokud jezdí, jsou poloprázdné. Možná by bylo dobré, kdybyste se jasně vyjádřil, ve kterých časech a dnech by měly autobusy jezdit, aby byly plnější. Plánování dopravy v kraji je velice složité. Kraj proto zajistil koordinátora veřejné dopravy. Protože koordinátor bude sbírat podobné připomínky i z jiných obcí, je potřebné podrobně specifikovat, o co se Vám jedná. Dnes budu hovořit s panem náměstkem hejtmana Janem Tichým. Váš dotaz mu předám. Bude určitě chtít konkrétní návrhy. Proto Vás žádám, abyste své připomínky konkretizoval a učinil tak neprodleně, písemně a s patřičným zdůvodněním. Nevím, kolikrát jste Vy sám použil pro přepravu autobus??? To, že lidé autobusem takřka nejezdí, je fakt, od kterého se odvíjí případné další žádosti o navýšení spojů. Ten, kdo dopravu platí, a to je kraj, nás následně odkáže na to, že autobusy naši občané téměř nepoužívají. Dopravní obslužnost je o penězích a pokud chceme navýšit počet autobusů, případně změnit časový harmonogram, je nutné vše náležitě odůvodnit. Takovýto požadavek, zcela konkrétní, jsem obdržel zatím pouze jednou, a to od Jirky Katzera. Výsledkem bylo, že nám sdělili, že to prostě nejde vzhledem k návaznosti linky na další spoje. Pokud se týká turistů, zde Vám musím oponovat. Váš názor, že turisté nemají zájem navštívit náš kraj, vyplývá možná z titulků v novinách. Náš kraj je z hlediska návštěvnosti v některých novinách srovnáván přitom s takovými kraji, jako je kraj Severomoravský, Jihočeský apod., tedy s kraji, které jsou svojí rozlohou nepoměrně větší. Je to jako srovnávat naši republiku s Francií nebo Německem. Statistika ČSÚ, kterou přebírají novináři, vychází přitom pouze z počtu přenocovaných, bez ohledu na velikost území, četnost turistických atraktivit, památek apod. Takovéto statistické údaje nemají potřebnou vypovídací hodnotu. Řada turistů, kteří přijedou na závodiště do Pardubic nebo na Smetanovu Litomyšl, tady většinou nepřenocuje, ale vrací se domů. Na území našeho kraje je dále jednak výrazně méně kvalitních hotelů a méně turistických atraktivit oproti jiným krajům. To je fakt, na kterém se nedá okamžitě nic změnit. Pardubický kraj byl ještě nedávno vnímán jako kraj průmyslový (PARAMO apod.), tento názor mnohdy přetrvává. Na základě lokalit vymezených pro rozvoj turistiky bylo investováno, a to před listopadem 1989 i poté, do Krkonoš, Jihočeského kraje, Prahy, Jeseníků, Jihomoravského kraje apod. Do Pardubického kraje, co se týče rozvoje turistiky, nebylo investováno téměř nic (vyjma programů ROP, IOP a dalších programů EU). V rámci státu neexistuje zákon o cestovním ruchu, který by nastavil podmínky vícezdrojového financování. Podnikatelé v cestovním ruchu z našeho kraje odvádí státu na daních každý rok 1,9 mld. korun. Z této částky se téměř nic nevrací do rozvoje cestovního ruchu. Teprve až dotace z ROP nastartovaly nové inestice do cestovního ruchu, které jsou blýskáním na lepší časy. Turisté k cestování do kraje využívají autobus minimálně. Za památkami se jezdí auty a vlakem. Pro rozvoj turistiky je důležité zahájit výstavbu rychlostní komunikace R 35, která je zásadní podmínkou pro to, aby k nám přijelo více turistů. Důležitá je také výstavba nových turistických atraktivit s odpovídajícím zázemím pro turisty. Turistické ubytovny nebo hotely turistického typu určené pouze na přespání, bez dalšího zázemí a možností všetranného vyžití, nemohou v kraji turistu udržet po dobu více dnů. Kraj může ovlivnit marketing a některé menší dotace. Za marketing CR kraj obdržel několik cen – minulý rok na festivalu v Karlových Varech obdržel náš film „Na východ do ráje“ první cenu. První ceny sbírají muzea na území kraje, zámky apod. Letos Vojenské muzeum Králíky obdrželo 1. cenu agentury Czech Tourism. Zámek Litomyšl získal cenu portálu „Kudy z nudy“ apod. Náš portál www.vychodnicechy.info získal několik cen a jeho návštěvnost překročila 35000 měsíčně. V našem kraji existuje řada zapálených lidí, kteří dělají akce pro turisty s velkým nadšením, mnohdy bez výrazného finančního ohodnocení. Výprachtice jsou vnímány jako místo s pěknou přírodou, ale bez turistického potenciálu. Nedávno jsme byli pochváleni několika cyklisty za pořádek v obci. Přes naši vesnici jezdí hodně lidí na kole a v zimě můžeme profitovat na tom, že ležíme v blízkosti sjezdovek v Čenkovicích apod. Sami také máme pěknou sjezdovku u firmy OVAZ. Lidé jednou přijdou na to, že je dobré jezdit tam, kde je klid a čistý vzduch. Na to musíme být připraveni. Věřím, že Vy mladí vytvoříte pro rozvoj turistiky lepší podmínky. Důležité je také to, aby se pouze nepsalo a nemluvilo, ale také konalo. S pozdravem Miroslav Stejskal, starosta obce Výprachtice.

Autor odpovědi: JUDr. Stejskal Miroslav

DOTAZ:

Dobrý večer,navazuji na komentáře,které sem vložily jiní lidé týkající se naší hospody sice nerad,ale i já se přidávám k těm záporným názorům,že paní hostinská už by nadále hospodu provozovat neměla.Člověk,který propadne alkoholu a začne si jenom stěžovat a pomlouvat,by v pohostinství neměl co dělat natož,když jsou ty lidi dva.Dělají nám jako vesnici ostudu a už se tam nedá ani pořádně najíst.Jídlo je buď bez chuti nebo je jenom ostré.Už se tam nevrátíme,dokud tam bude paní Uhrová nechci nikoho odsuzovat,ale do hospody se takovéto chování nehodí.Jo ještě by se tam zaměstnankyně měla naučit počítat.

Autor dotazu: Bývalý host, zadáno: 14.11.2010 - 20:07

ODPOVĚĎ:

Dobrý den, na tyto dotazy se mi špatně odpovídá. Nezbývá mi, než se Vám omluvit a slíbit Vám, že budeme situaci s naší restauraci řešit. S pozdravem Stejskal, starosta obce.

Autor odpovědi: JUDr. Stejskal Miroslav

DOTAZ:

Nedávno jsme požádali dceru paní hostinské o zapnutí ventilátoru či odsávače kouře (nevím, jak se tento přístroj odborně nazývá, prostě ten, který tam visí na stropě), jelikož tam přes dým z cigaret nebylo skoro vidět a silně nás pálili oči, museli jsme ji tedy hodně přemlouvat, nakonec jej s nadutým výrazem ve tvářích zapnula. Od čeho tam ten odsávač je ?! Jako dekorace ? Myslím, že byl měl být v provozu pernamentně, když je hospoda otevřena, nebo snad provozovatelka hostince šetří elektrickou energií ?? Nechodíme tam často, ale vždy, když poté dorazíme domů, máme „provoněné“ oděvy hospodským odérem včetně spodního prádla.

Autor dotazu: Hosté, zadáno: 12.11.2010 - 19:10

ODPOVĚĎ:

Dobrý den. Souhlasím s Vámi. V restauraci je nejen odsavač cigaretového dýmu, ale také klimatizace. Pokud se uvedené nepoužívá, je to špatné. Myslím, že by si provozovatel restaurace měl tyto výtky vzít více k srdci. Za obec se Vám omlouvám, nedostatky budu s paní hospodskou řešit. S pozdravem Stejskal, starosta obce.

Autor odpovědi: JUDr. Stejskal Miroslav

DOTAZ:

Dobrý den.Četla jsem si několik příspěvků co se týče hostince u Jana a její obsluhy.Chtěla bych vám říct,že úroveň obsluhy a přístup k hostům je alarmující.Paní Uhrová si umí jen stěžovat na to jak nechodí lidi a,když příjdou tak si jich neváží je nepříjemná,když si objednáte třeba cmundu tak má okolo 150 keců,že nemá těsto,nebo,že se musí pro brambory do sklepa…tak proč to má v jídelním lístku,když to nechce dělat.mnohokrát jsem se setkala s tím,že byl problém dostat to co si člověk objedná,protože vždy chybí nějaký sortiment pro zhotovení pokrmu.Nezlobte se na mě,ale já jsem se z horší obsluhou ještě nesetkala.Když se ještě vrátím k tomu,že si stěžuje zákazníkům,že nechodí lidi tak,když pak příjde parta lidí,kteří měli opravdu chuť posedět a utratit peníze tak je pak vyhazují,že už jsou unaveni.Pokud se takto chovají tak je můj názor,že paní Uhrová do týhle profese nepatří!A jestly je občas na zákazníky milá tak už většinou něco požila.

Autor dotazu: Helena, zadáno: 11.11.2010 - 12:00

ODPOVĚĎ:

Dobrý den, pokud je to tak, jak to popisujete, je to velice špatné. V novém zastupitelstvu máme odborníka na provoz restaurací a hotelů. Budeme pečlivě sledovat, jak se situace v naší hospůdce vyvíjí. Pokud se potvrdí Vaše stížnost, zvážíme vypsání nového výběrového řízení na provozovatele restaurace.

S pozdravem Stejskal, starosta obce

Autor odpovědi: JUDr. Stejskal Miroslav

DOTAZ:

Dobrý den, za kolik Kč za kg se u vás budou prodávat vepřové půlky? Na stránkách v sekci akce máte napsáno, že za zajímavé ceny. Přijel bych si pro jednu. Předem děkuji za odpověď. Pavel Vítek

Autor dotazu: Pavel Vítek, zadáno: 5.11.2010 - 19:05

ODPOVĚĎ:

Dobrý den pane Vítek, cena vepřových půlek bude stanovena řezníkem, panem Rýznarem, až několik dnů před zahájením prodeje. Pan Rýznar není zatím schopen, vzhledem k neustále se měnícím cenám výkupu vepřů, stanovit již nyní cenu masa. Nicméně přislíbil, že se bude snažit, aby cena byla zajímavá a výhodná. Zatím tomu tak vždy bylo. Jakmile nám budou ceny vepřového masa panem Rýznarem poskytnuty, zveřejníme je na našich webových stránkách. V minulosti jsme cenu, kterou nám řeznictví udalo, uvedli na plakátech. Mezitím došlo ke zvýšení cen masa na trhu a řezník Rýznar byl nucen cenu o jednu nebo dvě koruny na kilogramu zvýšit. Byl z toho následně velký problém mezi lidmi. Naší snahou rovněž je, abychom znali cenu vepřových půlek a dalších produktů nejméně týden před konáním akce. Sledujte prosím naše stránky, kde by se ceny měly před konáním akce objevit. S pozdravem Miroslav Stejskal, starosta obce.

Autor odpovědi: JUDr. Stejskal Miroslav

DOTAZ:

Dobrý den. S oblibou pročítáme vaše obecní stránky. Po přečtení negativních příspěvků na „Hostinec u Jana“ a na paní hospodskou se však musíme ozvat. Jezdíme do Výprachtic na chalupu již 20 let. Od doby, kdy má hospodu pronajatou paní Uhrová, jsme s obsluhou nesmírně spokojeni. Jídlo je velmi chutné /jako domácí/, lepší pizzu jsme nikde nejedli a k chování k nám jako k zákazníkům nemáme sebemenší připomínky. S manželem jsme si říkali, že do této hospody by měli jít na exkurzi majitelé a zaměstnanci pohostinství z našeho města, aby věděli, jak se má taková hospoda provozovat. Víme, že se nelze zavděčit každému a paní hospodská i Vy, jako zástupce obce to máte nesmírně těžké, ale přesto věříme, že spokojených lidí je víc než těch nespokojených. Byla by velká škoda, kdyby toto pohostinství paní Uhrová přestala provozovat. Jsme nadšeni, jak obec vzkvétá a přejeme Vám pane starosto i paní Uhrové hodně pracovních úspěchů i hodně zdraví a pevné nervy. Rodina Bílkova z Kroměříže

Autor dotazu: Bílková, zadáno: 1.11.2010 - 20:25

ODPOVĚĎ:

Děkuji Vám za příspěvek, který mne potěšil. Velmi si přeji, aby takových dobrých zpráv bylo více. Rovněž já Vám přeji pevné zdraví a vše dobré. S pozdravem Miroslav Stejskal, starosta obce.

Autor odpovědi: JUDr. Stejskal Miroslav